نوشته ها و مقالات

پژو 206 و تیپ های آن

پژو ۲۰۶ یک خودرو سوپر مینی در کلاس B می باشد که از ماه مِی سال ۱۹۹۸ در کارخانه خودرو سازی پژو در فرانسه به عنوان جایگزن پژو ۲۰۵ طراحی و تولید شد. پژو ۲۰۶ در ۶ تیپ طراحی و تولید شد. تولید پژو ۲۰۶ نقطه عطفی در تولیدات پژو فرانسه است به گونه ای که بیش از ۸۵ درصد تولیدات پژو به صادرات اختصاص می یافت. در توضیح و تعریف از این خودرو همین بس که شرکت خودرو سازی پژو به جز ۲ کارخانه تولید پژو ۲۰۶ در فرانسه؛ ۴ کارخانه تولید در کشورهای انگلستان؛ برزیل؛ آرژانتین و ایران (ایران خودرو) راه اندازی نمود . پژو ۲۰۶ تا سال ۲۰۱۰ به عنوان بهترین خودرو هاچ بک؛ در اروپا شناخته می شد. 

پژو ۲۰۶ در ایران از سال ۱۳۸۰ توسط شرکت ایران خودرو به بازار داخلی ایران راه یافت. در ابتدا ایران خودرو اقدام به مونتاژ کامل پژو ۲۰۶ در تیپ های یک؛ پنج و شش (اتوماتیک) نمود. از آنجایی که تولیدات اولیه ایران خودرو تا سال ۱۳۸۴ کاملا به صورت مونتاژ بودند و کلیه قطعات آنها فرانسوی بودند و نیز تحت نطارت کامل پژو فرانسه تولید می شدند؛ در بازار ایران به تولیدات این سال ها فرانسوی می گویند که به دلیل کیفیت بالا بسیار خوشنام هستند. 

در سال های بعد ایران خودرو؛ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۳ و در مقطعی تیپ ۴ را نیز روانه بازار نمود. 

بنابراین در بازار ایران؛ پژو ۲۰۶ در تیپ های ۱؛ ۲؛ ۳؛ ۴؛ ۵ و ۶ (اتوماتیک) به بازار عرضه شد. که در ادامه به تفاوت های عمده این تیپ ها به صورت خلاصه می پردازیم:

تیپ ۱ و ۲ و ۳:

تیپ ۱: موتور ۱۳۶۰ سی سی.

تیپ ۲: موتور ۱۳۶۰ سی سی بهینه شده از نظر موتور و سیستم برقی و کامپیوتری نسبت به تیپ ۱. 

تیپ ۳: موتور ۱۳۶۰ سی سی بهینه همانند تیپ ۲ و آپشن های مشابه تیپ ۵ از قبیل سیستم تهویه اتوماتیک. چرخ های عقب همانند تیپ ۱ و ۲ کاسه ای هستند.

تیپ ۵ و ۶:

تیپ ۵: موتور ۱۶۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ؛ آپشنهای بیشتر از قیبل ۴ چرخ دیسک؛ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک.

تیپ ۶: موتور ۱۶۰۰ سی سی با گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک. آپشن های دیگر کاملا مشابه تیپ ۵. در واقع تفاوت تیپ ۵ و ۶ در گیربکس دستی و اتومانیک است.