نوشته ها و مقالات

مقاله فنی دیسک و صفحه کلاچ پژو 206 تیپ 2 (TU3) و پژو 206 تیپ 5 و پژو 207 (TU5)

دیسک و صفحه کلاچ یکی از قطعات مهم خودرو است که نقش اصلی در انتقال نیرو از موتور به دنده‌ها و چرخ‌ها دارد. دیسک و صفحه کلاچ از سه بخش اصلی تشکیل شده‌اند: صفحه فشاری، دیسک کلاچ و رلیز بیرینگ یا بلبرینگ. صفحه فشاری به فلایویل موتور متصل است و با فشار دادن دیسک کلاچ به آن، نیرو را به شافت ورودی گیربکس منتقل می‌کند. دیسک کلاچ از یک صفحه فلزی با پوشش لاستیکی یا سرامیکی تشکیل شده‌است که بین صفحه فشاری و فلایویل قرار می‌گیرد. رلیز بیرینگ یا بلبرینگ آزادکننده، قطعه‌ای است که با فشار دادن پدال کلاچ، صفحه فشاری را از دیسک کلاچ جدا می‌کند و باعث قطع ارتباط موتور و گیربکس می‌شود.
در خودروهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲۰۷، نوع دیسک و صفحه کلاچ مورد استفاده، هیدرولیک است. این نوع کلاچ با استفاده از سیال هیدرولیک، فشار را از پدال کلاچ به رلیز بیرینگ منتقل می‌کند. مزایای این نوع کلاچ عبارتند از: عملکرد بهتر در شرایط سخت، عمر طولانی‌تر، نگه‌داری آسان‌تر و عدم نیاز به تنظیم. برخی از عوامل موثر بر عملکرد دیسک و صفحه کلاچ در خودروهای پژو عبارتند از: نوع پوشش دیسک کلاچ (لاستیک یا سرامیک)، ضخامت دیسک کلاچ، نوع رلیز بیرینگ (مغناطیس گیربکس)، نوع سروو (مستقل گیربکس)، نوع سطح فلایویل (صاف گیربکس) و نحوه رانندگی.
 
تفاوت دیسک صفحه TU3 و TU5: 
 
  • دیسک و صفحه تیپ ۲ TU3 دارای ۱۸ فنر بوده و قطر داخلی آن ۲۰ میلی‌متر است. این نوع دیسک و صفحه برای موتورهای با حجم ۱۳۶۰ سی‌سی و قدرت ۷۵ اسب بخار مناسب است. 
  • دیسک و صفحه تیپ ۵ TU5 دارای ۲۴ فنر بوده و قطر داخلی آن ۲۱.۳ میلی‌متر است. این نوع دیسک و صفحه برای موتورهای با حجم ۱۵۸۷ سی‌سی و قدرت ۱۱۰ اسب بخار مناسب است. 
لازم به ذکر است که می توان در دیسک و صفحه پژو 206 تیپ 2 را تبدیل به اصطلاحاً تیپ پنجی کرد. که برای این منظور می بایست فلایویل را نیز تعویض و تبدیل به فلایویل تیپ 5 یا موتور TU5 نمود. البته بهتر است قبل از انجام این کار، با یک تعمیرکار مجرب مشورت نمائید.